Sakhanu del Pla de l’Ametller

sakhanu“Sakhanu del Pla de l’Ametller” està funcionant d’una manera molt engrescadora per tothom.
Us animem a mirar el dossier presentació. El podeu descarregar aquí:

sakhanu_del_pla_de_l_ametller

Advertisements

20 thoughts on “Sakhanu del Pla de l’Ametller

  1. Jo vinc aquí per aprendre català, i una mica llegir, perquè no sabem moltes coses. A la meva petita li agrada que vingui per aprendre coses a la seva escola, tots els meus fills estan molt contents.
    Puc ajudar més als meus fills a fer deures, perquè entenc més coses.

    Moltes gràcies, a les mares, mestres i tots per poder venir aquí.

    Kanja

    La Kanja té 5 fills i fa 19 anys que viu a Banyoles.

  2. A mi m’agrada venir per estudiar, per ajudar als meus fills. Si vinc a l’escola els meus fills es porten més bé amb els professors. Els puc dir més coses com que agafin esmorzar…
    M’agrada que vinguin mares de l’escola per conèixer més gent d’aquí, si les conec les puc saludar quan les veig al carrer.

    Bintou Konthe

    La Bintou té 6 fills i fa 17 anys que viu a Banyoles.

  3. Estic molt contenta de venir a l’escola, perquè és l’escola dels meus fills i va molt bé. Ells aprenen i jo també.
    No falto mai perquè vull estudiar, vull escriure…
    Em va agradar molt quan va venir en Carles del CAP perquè no sabia moltes coses, i ara sé més coses.
    M’agrada molt que m’expliquin coses perquè a poc a poc vaig aprenent i estic molt contenta.
    Els meus fills em pregunten:
    “Mama, avui et toca anar a l’escola?”
    “Mama, avui tens deures per fer?” i si en tinc, em diuen “no et preocupis si tens deures, que jo t’ajudo”
    Estan molt contents.

    Mariama

    La Mariama té 7 fills, i fa 18 anys que viu al Pla de l’Estany.

  4. Jo, com a mare del Pla de l’Ametller, he tingut l’oprtunitat de participar en una sessió de Sakhanu i us asseguro que és una experiència que no oblidaré. Espero tornar a repetir-ho. Totes aquestes mares estaven tan il·lusionades per aprendre a escriure i llegir que no dónes a l’abast. T’engresquen a buscar idees, a plantejar com pots ensenyar-les encara més i el millor de tot és que jo com a mare també aprenc d’elles. Descobreixes la seva cultura, el que les envolta, les diferències que hi ha però sobretot les assemblances. Crec que totes com a mares del Pla de l’Ametller hauríem de viure i compartir aquesta experiència. És molt gratificant donar però encara ho és més rebre. Rebre gratitud. Jo només he pogut anar a una sessió i m’encantava quan em preguntaven el meu nom i se l’intentaven memoritzar.

    Jo tinc 2 fills.

  5. Jo també he participat com a mare donant suport a les formadores en algunes sessions de Sakhanu i sempre l’experiència ha estat molt positiva. M’ho passo molt bé amb elles, són unes mares amb moltes ganes d’aprendre i són molt agraïdes, dona gust poder-les ajudar!!! A més estic aprenent moltes coses d’una comunitat que fa molt temps que viu a la nostra ciutat i en canvi era ben desconeguda per a mi, val la pena participar en aquests projectes per tal d’apropar-nos una mica més. I com diu la Bintou Konthe, això també ens ajuda que quan ens trobem pel carrer, fora de l’escola, ens saludem i parlem. Endavant amb el Sakhanu !!

    Jo sóc mare de dos fills.

  6. És difícil d’explicar el que significa per a mi col.laborar amb el Sakhanu.
    Per elles és com una gran oportunitat està a l’escola dels seus fills aprenent a llegir i escriure, i així ho transmeten en els seus comentaris i ho transmeten a les classes.
    Però per a nosaltres és una oportunitat única d’acostar-nos una mica, tant sols una mica a la realitat que viuen elles. La realitat que viuen a casa els amics dels nostres fills.

    El dimecres vaig ajudar a posar els comentaris a la Kanja, la Bintou i la Mariama. Després quan ho rellegia a casa, les veia a cada una d’elles rient i donant les gràcies mil vegades, i explicant-me coses seves de casa, de feina, dels nens….però em deien “això no ho posis, eh?? Això t’ho explico a tu ….ara, això sí…” i continuàvem amb el comentari.

    M’impressiona parlar amb la Kanja, que té 5 fills i fa 19 anys que viu a Banyoles, em fa pensar què feia jo 19 anys enrere …..i el que he fet aquest anys, i el que ha fet ella aquest anys…
    La Bintou que li agrada conèixer a mares per poder saludar-nos al carrer, senzillament, saludar a mares d’aquí….i fa 17 anys que viu a Banyoles….
    I la Mariama, que és de les més rialleres del grup i parla molt, moltíssim. I els seus fills esperen que tingui deures per poder ajudar-la…..

    Cada una d’elles et deixa com una petita i gran història, els comentaris escrits son un petitíssim resum del que és per a elles el Sakhanu del Pla de l’Ametller.

    Jo tinc 2 fills.

  7. M’agrada venir al Sakhanu per estudiar i saber més coses. M’encanta l’escola, venir aquí a estudiar. Els meus fills estan molt contents i també em pregunten si em toca anar a l’escola i si tinc deures. Si tinc deures m’ajuden.
    Vull donar les gràcies a les professores i a les mares que ens fan les classes. També gràcies a l’escola per deixar-nos venir. Gràcies a tots.
    És la primera vegada que ens fan classes a les mares gambianes a l’escola.

    Tinc 6 fills, 4 venen a l’escola. Fa 18 anys que visc a Banyoles.

  8. M’agrada venir a aprendre català, perquè tothom parla castellà i aquí aprenem el català. També ens expliquen el que diu a els papers que porten els nostres fills de les activitats que fan a l’escola i fora de l’escola.
    La meva filla, quan arribo a casa, em pregunta si tinc deures. Si en tinc, m’ajuda i si no ella té una llibreta i em fa treballar.
    Amb aquests tres mesos he après la lletra lligada, abans només havia vist la lletra de pal.
    Em va agradar molt la rosa que ens van donar dimecres per celebrar Sant Jordi.
    El meu marit quan vaig arribar a casa em va preguntar qui m’havia donat la rosa, jo li vaig dir que a l’escola. Ell em va dir que era molt cara, que estava molt bé i que donés moltes gràcies a l’escola del Pla de l’Ametller.
    Tinc sis fills i fa 13 anys que visc a Catalunya.

  9. Sóc una mare col.laboradora i estic molt contenta de participar en aquest projecte. Acabo de llegir els comentaris de totes i poca cosa puc afegir,perquè sento el mateix que totes.
    Espero que ara que s´ha començat, hem d’ intentar que això es torni
    a repetir.
    Tinc una filla.

  10. M´agrada venir a l´escola per aprendre català. Tinc ganes d´aprendre a llegir i
    escriure.
    Després d´aquests tres mesos que he vingut al Sakhanu entenc una mica més el català.
    La meva filla de quatre anys està contenta quan li dic que avui també vaig a escola.
    Ara conec més mares i ens saludem a l´entrada de l´escola.

    La kadijatou té 25 anys, fa 6 anys que viu a Banyoles.
    Té una filla de 4 anys i una de dos.

  11. A mi em costa molt parlar amb català i castellà i venir aquí em va bé. M’agrada parlar amb les altres mares a classe i quan ens veiem al carrer.
    Havia anat a l’escola d’adults i havia après l’abecedari, però aquí és molt millor perquè puc parlar amb les mares d’aquí i les meves companyes. Parlem de moltes coses.
    Podré ajudar als meus fills i m’agrada molt venir a l’escola del meu fill.

    La Bintou fa 5 anys que viu a Banyoles i té 3 fills.

  12. No havia anat mai a classe, i vull escriure, parlar català, una mica llegir…m’agrada la gent d’aquí l’escola, als meus fills els hi agrada molt també aquesta escola.
    Necessito apendre coses, i no falto mai, encara que tingui que anar a treballar m’afanyo per arrivar i no faltar, perquè aquí ens tracten molt bé i ens expliquen coses dels fills, així sabem què fan a l’escola i va molt bé.
    Ajudo als meus fills, els hi pregunto si tenen deures, els hi dic que no es barallin amb els nens, que s’han de portar bé.

    L’Aramata fa 14 anys que viu a Catalunya, 5 a Banyoles.Té 5 fills.

  13. M’agrada venir per apendre una mica, no entenc moltes coses perquè fa només un any que soc aquí però m’agrada escriure.
    A l’Africa havia anat a l’escola una mica, i aquí vull apendre. I aquestes classes va molt bé perquè vinc amb companyes meves i conèc mares d’aquí, podem parlar i si les veig per el carrer puc saludar-les.

    La Jatou fa 1 any que viu a Banyoles i té 6 fills.
    La Jatou va de voluntària a cuidar els nens africans al centre civic, mentres companyes seves fan classes com aquí l’escola. Dos dies a la setmana va a classes i un dia va de voluntària.

  14. Jo necessito apendre a llegir, escriure també, però havia estudiat a l’Àfrica escriure en sé, però no sé llegir i fa molta falta.
    M’agrada molt aquesta escola i la gent d’aquí les classes.
    Primer de tot m’agrada llegir i parlar català. I m’ensenyen moltes coses, sempre amb bona cara, l’Elena, les mares d’aquí…fan molt bona cara i son molt bona gent.
    Els dilluns, dimarts quan no tinc classe, em quedo a casa i penso dimecres ja aniré a apendre i veuré a l’Elena, la Rosa, la Marta, m’agrada molt parlar amb elles.

    L’Aja fa 16 anys que viu a Banyoles i té 6 fills.

  15. Per mi també és difícil explicar que significa col.laborar en el Sakhanu jo només he assistit a la primera sessió, el dia que va començar tot. Però sempre he estat amb contacte amb totes les mares de l’Ampa , formadores i mediadora i m’informen de com ha anat la classe.

    Per mi és molt gratificant veure com en un projecte tan senzill hem fet felices a aquestes mares. Només de llegir els comentaris ja m’emociono. No hi ha paraules per agrair a tots els que ho hem fet possible.

    Per elles és important perquè venen a l’escola dels seus fills , poden aprendre a llegir, escriu, i parlen de les coses quotidianes de l’escola que per nosaltres son tan normals i que per elles no tant.

    Com és possible que portin tant de temps entre nosaltres i no ho han fet abans d’aprendre català i volgut interessar-se per l’escola del seus fills ? Quan no has anat mai a escola no pots interessar-te per res? Si no t’han ensenyat a llegir , a escriure , no pots veure o ser obert de mires?

    Gràcies!!! a tots els que m’heu escoltat i m’heu fet costat .

    I espero que només això sigui el principi d’un gran projecte.

    Jo tinc 1 filla.

  16. M’agrada venir per estudiar les lletres i apendre el català. I també vull aprendre a escriure i a llegir. M’interessa aprendre la llengua per poder anar a treballar fora de casa.
    El català em costa molt i és molt difícil però mica en mica en vaig aprenent. Sé parlar una mica en castellà, però ara vull aprendre a parlar català.

    Fa set anys que viu a Banyoles. Té 3 fills, dos viuen a gàmbia i una viu a banyoles, fa P3 a l’escola.

  17. M´agrada venir a l´escola dels meus fills. M´agrada aprendre a escriure i parlar. Em costa parlar en català. En canvi els meus fills sí que parlen català, tot i que entre ells parlen sarahule.

    Sempre vinc contenta a classe, tots els dimecres i divendres. Intento no fallar mai.

    La Jonta té 19 anys, fa 6 anys que va arribar a Catalunya i tres que viu a Banyoles. La Jonta té tres fills, dos d´ells fan P4 i són bessons. L´altre té 2 anys.

  18. Quan em van preguntar si volia col•laborar en el projecte Sakhanú vaig acceptar immediatament perquè em va semblar molt interessant poder compartir amb les mares dels nostres nens nouvinguts el que representa pertànyer a la nostra comunitat educativa.

    Em va semblar de gran utilitat poder informar, encara que només fos a un dels progenitors d’aquest alumnat, allò que com a docents ens interessa especialment que es conegui, a més d’ajudar a aquestes mares en l’aprenentatge de la lecto-escriptura tant indispensable en les nostres latituds.

    Així, durant el curs, hem comentat com és d’important el respecte als horaris de descans dels nens i nenes per tal que l’endemà estiguin desperts i en plena forma a les aules; hem donat a conèixer el funcionament de les agendes escolars; hem parlat de dietètica amb un professional que s’hi ha prestat… tot això només per esmentar algunes de les coses que s’han fet.

    El que no em vaig imaginar mai va ser que com a persona rebria tant a canvi de tant poc. Comprovar l’alegria i l’interès que mostren cada dia pel que fem o treballem, emociona. Només, i a tall d’exemple, diré que una de les mares va donar a llum, i al cap de dues setmanes ja venia a les classes amb una criatura de quinze dies de vida, que em deixava tenir en braços perquè ella pogués escriure, i no ha faltat ni un dia més!

    Ja m’agradaria que els meus alumnes tinguessin només una part de l’interès i motivació que mostren aquestes mares.

    Expliquen amb il•lusió, que els seus fills estan molt contents de que elles vagin a la seva escola, a aprendre, i les ajuden amb els deures. Això sol ja mostra la senzillesa i a la vegada, la qualitat humana d’aquestes persones.

    També voldria fer esment de les mares de l’Ampa que són presents a cada sessió. Són acollidores, cooperadores i amabilíssimes, en una paraula són genials. En aquest món en què vivim, reconforta trobar persones capaces de valorar el benestar comú per sobre de la comoditat personal.

    Tenim la sort de poder comptar amb la Djalla i els seus fills que ens faciliten la feina que fem, l’una traduint al sarahole el que no entenen del català i els seus fill que tenen cura dels nens més petits que encara no van a escola.

    Gràcies a tota aquesta gent, a en Pere Pujolràs director del centre, que ens ha facilitat els espais on hem treballat i al Pla d’Entorn, hem pogut dur a terme la primera versió del Sakhanú que espero de tot cor que continuï el proper curs.
    Rosa M.

  19. Sempre he pensat que és difícil expressar amb paraules els sentiments més profunds. No sempre sabem explicar la lluentor d’una mirada encuriosida, l’escalfor d’un sonriure o la complicitat que sorgeix en un instant. Sé que dir breument i amb la paraula justa el què ha significat col·laborar amb l’Escola de Mares-Sakharu serà difícil però ho intentaré
    Per mi ha estat un temps molt curt, m’han volat. Cada dia que he anat a l’escola ha estat una experiència única, he descobert persones fantàstiques, amb unes ganes immenses d’aprendre i una actitud oberta i positiva davant la realitat que han trobat en un país i en una cultura tant diferent a la seva. Són incansables i entusiastes davant una lletra o una paraula nova amb els ulls ben oberts i la llibreta a punt o barrejant els ingredients d’unes coques que després menjaríem plegades al menjador de l’escola.
    Crec que totes hem aprés coses. Una cultura com la africana en la què és tant important la comunitat i les relacions humanes s’hauríen d’empeltar amb la nostra societat. Aquest ha projecte ha estat un maravellós intercanvi de lletres i valors.
    Us dono les gràcies a totes i cadascuna de vosaltres. Fins sempre.

  20. Hola,

    Sóc l’administrativa de l’escola, la “secre” i m’honora poder-vos saludar a tots i a totes. (Marta Padrès: m’he animat a escriure 😉

    Us felicito docents i alumnes del Sakhanu i us sóc ben sincera.
    La setmana passada vàrem matricular els nous alumnes 2009/2010 i vaig poder observar els “Fruits del Sakhanu”.
    M’explicaré: deseguida vaig reconèixer les mames del Sakhanu: em saludaven amb un decidit “bon dia” i anaven per feina, tenien clar què volien. Que s’havia de matricular la canalla? Doncs som-hi!!
    Aquestes mames es veien segures i còmodes a l’escola, es van mostrar atentes, simpàtiques, ben disposades i, sense por i amb molt d’afany, es van posar a escriure els documents totes soles. No els feia por la paperassa!!
    Molt bé mames Sakhanu, ha estat un plaer tractar amb vosaltres!!

    Sakhanu, una paraula ben profunda… m’han dit que vol dir “mare”. Diu la saviesa popular que que la paraula mare és infinita.
    I la paraula pare també és infinita.

    Som pares i mares pels nenes i les nenes, perquè els cuidem, els protegim i els estimem, perquè els consentim i els renyem i els ajudem a fer el bé. Perquè volem el millor per la canalla: que siguin homes i dones feliços, persones de bé i de dret. És allò de l’arbre de la ciència que destria el bé del mal.

    Les mames Sakhanu: un exemple de superació personal que no deixa de donar fruits. Som persones en una societat que hem de mantenir benestant, comunicadora i comunicativa. És la doble via, la convivència entre les persones. I el coneixement és infinit i és al nostre abast.

    Em queda una pregunta que no us puc deixar de fer: si mare és “sakhanu”, com es deu dir “pare”?

    Fins aviat,
    Ma Carme

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s